
20 jan 10 Instagram tips voor 2020 om in te zetten voor jouw bedrijf
UPDATE JULI 2023: ik bied geen social media diensten meer aan en dit blog wordt niet meer bijgewerkt. Informatie kan dus verouderd zijn en niet meer kloppen. Ik help je graag op weg bij diverse technische processen binnen je bedrijf of als online business manager. Neem contact op voor meer info.
Ben jij nog niet (erg) actief op Instagram maar wil je daar graag verandering in brengen? Ik ben zeer actief op Instagram en een deel van mijn klanten haal ik hier ook uit. Wekelijks lees ik diverse artikelen van o.a. social media tools als Later, Buffer en Iconosquare over Instagram. Hieronder heb ik 10 Instagram tips voor 2020 uitgeschreven a.d.h.v. een artikel van Later. Doe er je voordeel mee en succes!
1. Schrijf langere captions
Soort van mini-blogs dus. Omdat Instagram de likes verbergt, komt de focus meer op content te liggen en wat minder op de foto. Je hoeft niet bij elke post een heel lange caption te schrijven natuurlijk, maar wel wanneer het past bij de foto en bij wat je wilt vertellen. Door het schrijven van langere captions kan je echt de connectie met jouw volgers aan gaan. Bijkomend voordeel is dat hoe langer mensen bij een post van jou blijven, hoe interessanter Instagram denkt dat deze post is en zal daarom jouw post aan meer mensen laten zien met dezelfde interesses.
2. Creëer IGTV Content
Ik kijk/gebruik zelf nooit IGTV maar het is meer in opkomst in het nieuwe jaar. Met IGTV kan je, net als bij YouTube, langere video’s plaatsen. Heb jij bijvoorbeeld een schoonheidsproduct? Dan kan IGTV perfect zijn om aan jouw volgers te laten zien hoe ze het product gebruiken.
3. Werk samen met mini-influencers
In plaats van samen te werken met influencers met meer dan 100.000 volgers, kan je ook met mini-influencers samenwerken. Namelijk, hoe meer volgers een influencer heeft, hoe lager de engagement rate ligt. Dus merken doen er beter aan met influencers te werken die (bijvoorbeeld) minder dan 25.000 volgers hebben omdat deze influencers een betere connectie en interactie hebben met hun volgers.
4. Creëer authentieke content!
Maar dat wisten we al. Wees eerlijk, persoonlijk en laat jezelf zien. Mensen werken graag samen met mensen. Heb jij de gunfactor omdat mensen het gevoel hebben dat ze jou kennen? Dan gaan ze eerder met jou in zee dan met de buurvrouw, ook al biedt zij dezelfde dienst aan.
5. Ga een samenwerking aan met een andere ondernemer of ander merk (brand-by-brand partnership)
Samen sta je sterk en kan je meer mensen bereiken! Ga op Instagram een samenwerking aan met een andere ondernemer of ander merk. Door samen te werken kan voor jullie beiden het organische bereik veel hoger worden, zonder dat je daarvoor advertenties hoef in te zetten. Denk dan bijvoorbeeld aan een fotograaf die een samenwerking aangaat met een social media expert. De fotograaf maakt prachtige foto’s van een ondernemer, de social media expert helpt vervolgens een goede social media strategie neer te zetten.
6. Gebruik AR (Alternative Reality) filters
Op Instagram kan je diverse filters toepassen op de foto die je wilt posten. Er bestaan ook AR filters. Je maakt deze filters o.a. met Spark AR Studio. Makkelijk is het niet lees ik, maar het lijkt me wel tof! Zo kan je met een AR filter op Instagram Shopping bijvoorbeeld een zonnebril of een T-shirt ‘passen’ om te kijken hoe het je staat. Handig toch?
7. Installeer Instagram Shopping
Instagram Shopping wordt nog belangrijker. Heb jij een webshop en nog geen Instagram Shopping? Dan weet je wat je te doen staat in 2020! Sinds 2019 is er de check-out functie waarmee je direct op Instagram kunt kopen zonder dat je naar de betreffende webshop wordt doorgestuurd. Deze functie is vooralsnog alleen in Amerika beschikbaar maar zal ongetwijfeld ook voor andere landen beschikbaar worden te zijner tijd.
8. Creëer meer User Generated Content in de feed en stories
Dit kunnen foto’s en video’s zijn, maar bijvoorbeeld ook tags. Niet door merken gemaakt/gepost, maar door mensen als jij en ik. Dus een foto van jou met een bepaalde tas die je zo fijn vindt en je tagt dat merk in jouw foto. Even een simpel voorbeeld. De scheiding tussen reclame en authentieke content vervaagt op deze manier.
9. Gebruik vaker video i.p.v. een foto
Video’s worden populairder, kijk maar naar TikTok! Wissel content dus af met IGTV, stories en video’s in je feed. Een video in je Instagram feed kan maximaal 1 minuut zijn. In deze minuut kan je een tip delen, een leuk idee of mensen inspireren.
10. Data-Driven-Content
Je baseert alle content op data verkregen door datatools. Zo heb je een goed beeld van jouw doelgroep en kan je specifiekere content schrijven. Dit is behoorlijk technisch en weet ik zelf het fijne ook niet van. Mocht jij hier wel alles van weten? Gebruik deze kennis dan om jouw content te schrijven.
Dit waren de Instagram tips voor 2020. Heel veel succes met zichtbaar zijn op Instagram dit jaar!
Ik bied geen social media diensten meer aan, maar help je graag op weg bij diverse technische processen binnen je bedrijf of als online business manager. Neem contact op voor meer info.
Geen reactie's