Het Instagram algoritme: hoe werkt het nou precies?

UPDATE JULI 2023: ik bied geen social media diensten meer aan en dit blog wordt niet meer bijgewerkt. Informatie kan dus verouderd zijn en niet meer kloppen. Als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf.  Neem contact op voor meer info.

Een paar weken geleden keek ik een video over het Instagram Algoritme en dat was interessant! Nu wist ik al wel hoe dat algoritme ongeveer werkte, maar het was fijn om nog een keer duidelijke uitleg te krijgen over dit onderwerp. Want ik weet dat het mij en veel anderen frustreert. Aan de hand van drie posts op Instagram legde ik het algoritme aan jullie uit en leek het me een goed idee om er ook een artikel over te schrijven.

Het Instagram algoritme in drie categorieën

Het Instagram algoritme is onder te verdelen in drie categorieën:

  1. Interesse
  2. Stiptheid
  3. Relaties

1. Het Instagram Algoritme: Interesse

Instagram baseert de content die jij in jouw tijdlijn te zien krijgt op hoe waarschijnlijk het is dat jij de content interessant vindt. Lees jij altijd posts van bepaalde personen en like jij altijd hun foto’s? Dan krijg je vaker posts te zien van deze personen. Like je vaak kattenfoto’s? Dan krijg je meer posts over katten te zien. Je krijgt dus foto’s te zien waarvan Instagram denkt dat jij daar interesse in hebt en dus leuk vindt. Dit baseren ze dus op wie jij volgt, wat jij liket, waar je op reageert, welke stories je kijkt, met wie je veel DM’t en waar je op zoekt binnen Instagram.⁠

Instagram wil dat mensen zo lang mogelijk op hun app blijven

Dus voor jouw doelgroep om jouw content te zien, moeten zij dus ergens op Instagram laten zien dat zij interesse hebben in wat jij te bieden hebt. Maak jij sieraden en wil je dus dat jouw doelgroep jouw content ziet? Dan zal je doelgroep dus op Insta moeten laten zien dat zij daar interesse in hebben zodat Instagram jouw posts aan hen kan laten zien. Volg je me nog?!

Instagram wil ook graag dat mensen zo lang mogelijk op de Instagram app blijven. Wat kan je doen om te zorgen dat mensen langer op jouw feed zitten en dus langer op de app? Door langere captions te schrijven waardoor ze op jouw feed en op Instagram blijven. En maak gebruik van video’s in je feed. Als mensen jouw video’s afkijken maakt Instagram daarop uit dat mensen jouw content interessant vinden en zullen zij vaker content van jou te zien krijgen. Zorg dus dat je content maakt waardoor mensen langer op jouw feed blijven om het te bekijken of te lezen.

2. Stiptheid: wat is de beste tijd om te posten op Instagram?

Je ziet in jouw feed nieuwere content omdat Instagram denkt dat nieuwere content relevanter is. Dus hoe waardevol jouw post van een paar uur geleden ook was, Instagram denkt daar anders over en kiest dus nieuwere posts boven oudere posts. En dit is niet gebaseerd op hoe nieuw jouw post is, maar op wanneer iemand weer inlogt op zijn of haar Instagram app.⁠

Dus als jouw doelgroep een paar uur niet heeft ingelogd op de app en jij hebt net in die uren iets heel waardevols gepost, dan is de kans dus heel groot dat iemand jouw post niet meer te zien krijgt omdat Instagram jouw post van een paar uur geleden ‘oud’ vindt en dus niet relevant. Als jij in de ochtend post en jouw doelgroep komt in de middag online, zelfs dan krijgen ze nieuwere posts te zien dan jouw post. Het is dus aan jou om heel goed te onderzoeken wanneer jouw doelgroep online is zodat je precies weet wanneer je dient te posten.

Meer is niet beter, beter is beter

Het gaat er niet om hoe vaak je post, maar dat je op het juiste moment post. Wanneer jouw doelgroep online is kan je uit jouw statistieken halen. Hoe meer volgers je hebt, hoe nauwkeuriger deze informatie is. Heb je een betaald account in Later of een andere scheduling tool, dan kan je daar ook uithalen wanneer jouw doelgroep online is.

3. Het Instagram algoritme en relaties

Instagram laat jou eerder posts zien van mensen waar jij veel contact mee hebt. Dus beste vrienden of familieleden, of waarvan Instagram dénkt dat jij familie/vrienden van/met hen bent. Instagram kan natuurlijk niet echt weten (toch?!) wie familie is van jou en wie je beste vrienden zijn. Zij baseren dit weer op jouw eigen Instagram activiteit en met name tussen jouw account en dat van iemand anders. Hoe vaak liken jij en Pietje elkaars post en reageren jullie op elkaar? Hoe vaak taggen jullie elkaar in posts en hoe vaak sturen jullie elkaar DM’s en kijken jullie elkaars stories? Dit geldt dus alleen als het van twee kanten komt, zoals altijd in een relatie.⁠

Connect met jouw doelgroep

Je bouwt relaties op met jouw doelgroep door actief te zijn op Instagram, het liefst dagelijks. Like posts van jouw doelgroep, reageer op hun posts en stories etc. Nu is het natuurlijk zaak dat zij jou ook interessant vinden en de interactie aan gaan. Dat doe je dus door content te creëren die waardevol is voor hen om te lezen en te bekijken. Op dat moment zal Instagram dus vaker jouw content aan hen laten zien. Omdat je dus volgens Instagram alleen relevante content in jouw feed ziet, is het belangrijk dat je met regelmaat (dagelijks) naar jouw volgerslijst gaat om te zien wie nou echt jouw doelgroep is. Die pik je eruit om daar mee te connnecten.⁠

Dit zijn de drie belangrijkste categorieën wanneer het op het Instagram algoritme aankomt. Hopelijk heb jij wat aan deze tips gehad en kan jij aan de slag om het algoritme te omzeilen.

Ik bied geen social media diensten meer aan, maar als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf . Neem contact op voor meer info.