Instagram tips voor bedrijven

Instagram tips voor ondernemers | Zo zet je Instagram zakelijk in

Instagram inzetten voor je bedrijf; waar begin je, hoe pak je dat aan en hoe zorg je dat dit mooie platform voor jou werkt? In dit blog leg ik je precies uit hoe ik begonnen ben, hoe ik een groot deel van mijn klanten uit Instagram haal en hoe jij dat ook kunt! Let wel, dit is geen quick fix. Alles heb ik organisch gedaan, zonder advertenties of andere ’trucjes’. Veel leesplezier met deze Instagram tips voor ondernemers.

Instagram tips voor ondernemers – hoe ben ik gestart?

Mijn bedrijf startte ik officieel in juli 2017. Op dat moment gebruikte ik Instagram alleen privé. Dat ik ook Instagram op een zakelijke manier kon gebruiken kwam nog niet in mij op. Pas een jaar (!) later, tijdens een van de eerste cursussen van Charlotte van’t Wout kwam ik op het idee. Direct maakte ik mijn zakelijke Insta account aan en begon ik langzaam met posten. Een strategie had ik niet, de eenheid in mijn feed was te ver zoeken en wat ik wilde posten had ik ook niet helemaal duidelijk. Op dat moment begon ik als VA (virtueel assistent) en ondersteunde ik ondernemers bij allerlei taken waar ze zelf geen energie en/of tijd voor hadden. Ik volgde cursussen over Instagram, las (en lees) alle artikelen over dit social media kanaal die ik kon/KAN vinden en beetje bij beetje groeide mijn volgers aantal.

Nu, meer dan 2 jaar later ziet mijn Insta feed er strak uit (al zeg ik het zelf) en groeit mijn volgers aantal gestaag. Eind 2019 verwijderde ik bijna 250 (!) volgers omdat dit ‘spookvolgers’ waren, niet actieve accounts of rare Amerikaanse militairen. Meer over volgers verwijderen lees je in Tip 8. Ondertussen kan ik zeggen dat ik een deel van mijn klanten uit Instagram haal en dat gun ik jou ook! Hieronder mijn tips hoe je dat voor elkaar krijgt.

Insta Tip 1: Maak een zakelijk Instagram account of switch naar een zakelijk account of creators account

Top, jij gaat starten op Instagram! De eerste stap die je zet is het aanmaken van een zakelijk account. Of misschien heb je een persoonlijk account en wil je die zakelijk gebruiken. Voor het aanmaken van een Instagram account heb je een e-mailadres en/of telefoonnummer nodig. Wil je jouw posts automatisch laten posten zodat je het niet vergeet (zie Tip 9)? Koppel dan je zakelijke Facebookpagina aan je Instagram account. Heb en wil je geen zakelijke Facebookpagina? Dan kun je deze alsnog aanmaken zodat je in elk geval Instagram kunt koppelen. Daarna kun je jouw Facebookpagina op ‘Ongepubliceerd’ zetten.

Insta Tip 2: Zorg voor duidelijke biografie

Wij mensen zijn ontzettend ongeduldig. We willen binnen een paar minuten de informatie waar we naar op zoek zijn en willen absoluut niet langer wachten. Zorg dus dat jouw Insta profiel (of biografie) zo duidelijk is, dat mensen die jou niet kennen in één oogopslag kunnen zien wie jij bent en hoe jij hun probleem oplost. Daarnaast is het belangrijk dat duidelijk is hoe mensen jou kunnen bereiken en zorg voor een goede CTA (call to action) voor in je biografie. In Instagram kun je maar één link kwijt, make that link count. Veel mensen gebruiken Linktree of Link.in.bio van Later hiervoor, maar ik raad mensen altijd aan om een verborgen pagina op je website aan te maken met je Insta links. Kijk maar naar mijn voorbeeld hieronder. Weet je niet hoe dit moet? Vraag het aan je websitebouwer.

Insta Tip 3: Creëer een duidelijke huisstijl

Je wilt voor je doelgroep en volgers herkenbaarheid creëren. Dit doe je door het hebben van een duidelijke huisstijl en door deze huisstijl op al je social media kanalen terug te laten komen. Zorg voor eenheid, dat je profielfoto voor alle kanalen hetzelfde is, je overal dezelfde kleuren gebruikt en bij de opmaak van templates en banners overal hetzelfde lettertype staat.

Insta Tip 4: Maak een goede Instagram strategie

Voordat je start met posten is het een goede idee om een Instagram strategie te hebben. Met een goede strategie heb jij duidelijk wie je doelgroep is, waar zij zich bevinden online, wat hun pijnen en verlangens zijn en hoe jij hen kunt helpen hen dichterbij hun verlangens te brengen. Kijk ook naar wat jouw concurrenten doen. Wat doen zij wat jij goed en minder goed vindt? Wat voor soort posts doen het bij hen goed? Hoe ziet hun Instagram account eruit en hoe is de interactie met hun doelgroep. Verder is het ook een goed idee om een SWOT-analyse van je bedrijf te maken. Geen idee hoe je een Instagram Strategie moet maken? Neem contact met me op, ik help je hier graag bij.

Insta Tip 5: Gebruik de juiste hashtags

Hashtags gebruik je om je te worden gevonden door andere mensen op Instagram. Gebruik je geen of nauwelijks hashtags in je post, dan zien alleen mensen die jou volgen jouw post. Je kunt maximaal 30 hashtags in een post kwijt. Gebruik ze ook alle 30 als dat lukt! De meningen zijn hierover verdeeld trouwens. De een zegt dat je er niet meer dan 16 moet gebruiken, de ander zegt dat je er altijd 30 moet gebruiken. Instagram laat je niet voor niets 30 hashtags toevoegen dus gebruik die gewoon. Dit zijn namelijk 30 manieren om door anderen gevonden te worden! Maar pas op, gebruik hashtags wel op de juiste manier.

Ik zet het op een rij voor je:

  • Gebruik hashtags die tussen de 5000-250.000/500.000 foto’s hebben
  • Gebruik ‘branded’ hashtags. Dit zijn echt hashtags die op jouw bedrijf slaan. Bijvoorbeeld je bedrijfsnaam, slogan, voor- en achternaam, waar jij expert in bent
  • Gebruik hashtags die jouw doelgroep/community ook gebruikt
  • Wissel je hashtags af, dus niet onder elke post dezelfde hashtags gebruiken (m.u.v. je branded hashtags)
  • Gebruik in je posts dus je branded hashtags, hashtags die je community interessant vindt, hashtags die gaan over je content en hashtags die te maken hebben met je foto
  • Gebruik geen algemene hashtags als ‘love’, happiness’, ‘thankgoditsfriday’ etc. Daar hangen al vele miljoenen foto’s onder en zijn te algemeen om je doelgroep mee aan te trekken

Blijf je het lastig vinden? Ik kan je helpen bij een hashtagonderzoek, dus neem gerust contact met me op.

Insta Tip 6: deel waarde, wees persoonlijk en jezelf

Je wilt dat mensen jou volgen, je leren kennen, leuk gaan vinden en gaan vertrouwen. Uiteindelijk wil je klanten halen uit Instagram. Dat doe je door waarde te delen. Geef tips en adviezen, inspireer en motiveer je volgers, laat zien dat jij de expert bent op jouw vakgebied. Leg hun pijnen bloot en bied dé oplossing. Dit, in combinatie met jou als persoon is goud! Mensen werken namelijk wel graag met mensen. Laat je volgers dus kennis met je maken, laat ze zien wie jij bent zodat het net is alsof ze je al jaren kennen. Instagram stories zijn voor dit deel perfect! Lees hier meer over in Tip 10.

Insta Tip 7: Ga de interactie aan met jouw volgers/doelgroep

Heel leuk hoor, dat posten op Instagram maar daarna houdt het niet op. Het is niet allemaal zenden, maar vooral veel geven. Neem de tijd en de moeite om op reacties te reageren, plaats zelf leuke reacties onder posts van andere mensen en mensen die jou volgen. Reageer ook op hun stories. Trek dagelijks 15 minuten uit (of 2x 15 minuten) om lekker actief te zijn op jouw Instagram account. Laat je volgers zien dat je om hen geeft, dat je geïnteresseerd bent in hen en een connectie met ze wil maken. Plan dus elke ochtend en/of elke avond even wat tijd in om hier mee bezig te zijn.

Insta Tip 8: Ken je doelgroep en verwijder volgers

Dat Instagram draait om het hebben van zoveel mogelijk volgers is al lang niet meer zo. Je hebt liever ‘echte’ volgers, mensen die jou leuk vinden en alles wat jij post in zich opnemen. Als je dan 600 volgers hebt maar je haalt wel je klanten uit je Instagram account, dan doe je het hartstikke goed! Want aan 10.000 volgers heb je niks wanneer jouw doelgroep hier nauwelijks tussen zit. Kijk dus goed naar wie jou volgen en verwijder volgers die niet jouw doelgroep zijn. Zo verwijderde ik eind 2019 bijna 250 volgers! Ging ik van iets meer dan 800 volgers naar minder dan 600. Dat was, eerlijk gezegd, wel even slikken. Maar deze volgers waren:

    • Amerikaanse militairen
    • Dokters uit Afghanistan of Irak
    • Vage producten/merken uit Azië
    • Accounts die niet meer actief zijn
    • Accounts zonder profielfoto
    • Accounts met een getal in de profielnaam (vaak fake)

Dit soort volgers zijn niet mijn doelgroep want ze spreken geen Nederlands, bestaan niet of zijn op zoek naar heel wat anders dan tips over Instagram en online zichtbaarheid. Zulke accounts ben ik liever kwijt dan rijk. Daarbij, hoe meer ‘echte’ volgers je hebt hoe meer ook deze volgers jouw content voorbij zien komen in hun feed. Doe dus wekelijks of maandelijks een ‘ontvolgrondje’. Kijk ook goed naar wie jij volgt en ik hou altijd aan: volg minder mensen dan mensen jou volgen. Als jij 1000 mensen volgt en 250 mensen volgen jou, dan kan het nogal spammerig overkomen. Let daar dus op.

Instam tips voor ondernemers – Tip 9: Gebruik een inplan tool

Omdat ik voor meerdere klanten hun Instagram account beheer plan ik alle posts voor hen en voor mezelf in met een Instagram planner. Daar heb je er heel veel van. Sommige goed, anderen wat minder goed. Zelf gebruik ik Later (een officiële partner van Instagram) en ik ben er heel blij mee. Via de link hierboven lees je mijn artikel over verschillende Instagram planners. Het voordeel van Later is dat je met een gratis account al heel veel kunt. Denk aan automatisch posten, het opslaan van veel gebruikte hashtags, het toevoegen van een locatie en het taggen van andere personen. Probeer zelf een aantal van deze tools uit en kijk welke jij zelf het prettigste vindt werken, maar ik kan je Later van harte aanbevelen.

Instagram Tip 10: Zet Instagram Stories (en/of Reels) in

Video’s worden steeds belangrijker, bijna belangrijker dan foto’s in je feed. Zelf doe ik nog te weinig met video’s in mijn feed maar Instagram stories gebruik ik wel graag. Waar je in je feed beter kunt posten over tips, ondernemerschap, motiverende teksten etc, zijn Instagram stories (en nu ook Reels) perfect voor wat luchtigere content. Content om jouw volgers kennis met je te laten maken. Denk aan behind the scenes filmpjes, hoe ziet je dag eruit, zet de camera op jezelf en laat weten of je probleem X hebt aangepakt.

Instagram Reels

Instagram Reels is een geheel nieuwe functie en gaat de concurrentie aan met TikTok. Met Reels maak je korte filmpjes, kun je meerder filmpjes achter elkaar zetten tot één filmpje, o.a. muziek toevoegen en een filmpje vertraagd of versneld afspelen. Zelf ben ik niet actief op Reels omdat ik helaas de muziekfunctie binnen Instagram (nog) niet heb. En een Reel zonder muziek vind ik nogal saai. Wil je weten hoe Reels precies werkt? Online zijn al genoeg ondernemers te vinden die veel gebruik maken van deze feature gebruiken en hier blogs over hebben geschreven en trainingen in geven.

 

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.