07 aug Serie Social Media Planners – Deel 2: MeetEdgar
UPDATE JULI 2023: ik bied geen social media diensten meer aan en dit blog wordt niet meer bijgewerkt. Informatie kan dus verouderd zijn en niet meer kloppen. Als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf. Neem contact op voor meer info.
Update juli 2023: Ik bied geen social media diensten meer aan, maar help je graag op weg bij diverse technische processen binnen je bedrijf of als online business manager. Neem contact op voor meer info.
In het eerste deel van deze serie schreef ik over de Instagram tool Preppr. Deze keer ga ik het hebben over MeetEdgar. Dit is een social media tool voor Facebook, LinkedIn en Twitter. Net als bij Preppr, werk ik ook met MeetEdgar voor mijn klanten. Binnenkort kan je ook Instagram en Pinterest posts inplannen met MeetEdgar.
Update januari 2019: Je kunt met MeetEdgar nu ook je posts voor Instagram plannen! Dit gaat nog niet automatisch maar met een push notification. MeetEdgar werkt eraan om ook al je Instagram posts automatisch te laten posten. Dat zou ideaal zijn!
Social media tool: Meet Edgar, de octopus!
MeetEdgar heeft als logo een gebreide blauwe octopus, erg grappig moet ik zeggen. Zoals hierboven gezegd is deze planner voor Facebook (pagina’s en groepen), Twitter en LinkedIn. Instagram hebben ze nog niet, maar gaat er wel komen binnenkort. MeetEdgar is opgedeeld in de volgende onderwerpen:
- Library
- Queue
- Schedule
- Import
- Categories
- Accounts
- History
- Instellingen
- Add new content
Hieronder zal ik per onderdeel vertellen wat het inhoudt.
De library
In de bibliotheek staan álle posts die je hebt gemaakt. Er is een zoekfunctie waardoor je makkelijk je posts kunt terugvinden. Dit kan je doen door bijvoorbeeld de eerste zin van je post in de zoekfunctie te typen. Maar je kunt ook selecteren op het kanaal, account, de categorie, RSS-source of datum. Je kunt oneindig veel posts aanmaken, deze komen allemaal in de library terecht. Edgar recyclet soort van jouw posts en updates, dus je hoeft niet uren posts in te plannen of constant nieuwe posts te denken. Voordeel hiervan is dat meer mensen jouw posts zien over de tijd heen. Zorg er wel voor dat je wel altijd nieuwe posts maakt en voor variatie zorgt.
De Queue
De queue laat de posts zien die de komende twee weken ingepland staan. Je kunt ervoor kiezen om de hele queue te pauzeren, indien dat nodig is. Vaak lees ik alle posts die in de queue staan een voor een nog een keer door. Dit om te kijken of er geen fouten in staan, of de post nog wel relevant is en of de link nog wel werkt. MeetEdgar maakt trouwens zelf een verkorte link van de link die jij erin zet. Je hoeft dus niet via bit.ly jouw link te verkorten, dat doet Edgar automatisch al.
Schedule
In plaats om voor alle posts handmatig de datum en tijd in te stellen, kan je kiezen om dit via ‘schedule’ te doen. Hiermee geef je per kanaal en per account aan op welke dagen je wilt dat er gepost wordt en op welke tijd. Je kunt ook aangeven uit welke categorie (komen we bij nummer vijf op) Edgar moet posten of dat je dit ‘random’ wilt doen. Deze manier van inplannen scheelt heel veel tijd, omdat je in het schema eenmalig de dag en het tijdstip aangeeft, Edgar doet de rest! Heeft MeetEdgar alles posts uit een bepaalde categorie al een keer gepost? Dan begint Edgar weer opnieuw. Alleen bij Twitter is dit niet het geval. Twitter wil ten alle tijden dat er unieke content gepost wordt. Een post die je voor Twitter inplant kan je ook daadwerkelijk maar een keer posten.
Import
Heb je een bulk aan posts? Dan kan je dit importeren vanuit Excel naar MeetEdgar. Heb je een favoriete blog of website waar je vaak op kijkt en waar jij vaak leuke informatie vandaan haalt die je wilt delen met jouw doelgroep? Dan kan je de URL van deze website invoeren en Edgar zoekt dan op die website automatisch naar updates die kunnen worden toegevoegd aan jouw bibliotheek. MeetEdgar checkt dit elke 24 uur zodat je altijd nieuwe content hebt. Heel handig dus!
Categories
Je kunt je posts opdelen in verschillende categorieën. Je kunt er zoveel aanmaken als jij dat wilt. Hieronder zie je de categorieën die ik heb gemaakt voor een van mijn klanten. Zo kan jij makkelijk jouw posts terugvinden en kan MeetEdgar een mooi gevarieerde feed maken wanneer je bij ‘schedule’ voor ‘random’ kiest. Wanneer je namelijk voor ‘random’ kiest bij schedule, pikt Edgar zelf een categorie om een post uit te plaatsen. Zo voorkom je dat je bijvoorbeeld drie dagen een post uit dezelfde categorie op je social media kanaal krijgt.
Accounts
Spreekt voor zich, hier koppel jij de verschillende social media accounts waar je posts voor wilt inplannen. Voor Facebook geldt vanaf 1 augustus dat derde partijen, zoals MeetEdgar, niet meer mogen posten op persoonlijke Facebookpagina’s. Voor bedrijfspagina’s en groepen is er niks aan de hand. Wil je ook gaan posten voor LinkedIn? Dan dien je elke zestig dagen je account opnieuw te verifiëren met MeetEdgar. Je krijgt hier een melding van bij je account.
History
Dit is de geschiedenis. Je kunt hier precies zien hoe jouw post het gedaan heeft. Hoe vaak is er op een link geklikt en wanneer is er het meest naar een post gekeken. Ook kan je vanaf hier naar de pagina van je social media kanaal om zo de post direct te bekijken. Op deze manier kun je beslissen of je een populaire post nog een keer wilt inplannen of juist niet omdat niemand op de link geklikt heeft of wanneer er weinig interactie is geweest.
Instellingen/Naam
Aan het eind van het menu staat de naam van de beheerder van het account. Hieronder vind je de instellingen, help center, een guide van hoe je met MeetEdgar moet beginnen.
Add new content
Dit spreekt voor zich, hiermee voeg je nieuwe content toe aan je bibliotheek. Je vinkt aan voor elk social media kanaal, welk account, in welke categorie de nieuwe post hoort en voeg je een foto of video toe. Sinds kort heb je ook de keus om een ‘variatie’ van de post toe te voegen. Je maakt dan een variatie op de oude post, maar met een net iets andere inhoud en insteek. MeetEdgar bundelt deze variaties samen en gaat dan een voor een door deze variaties wanneer er gepost moet worden. Zo houd jij je feed gevarieerd. Edgar wisselt het posten van de variaties af, dus je hoeft niet bang te zijn dat ze achterelkaar gepost worden. Ook handig, je kunt (behalve bij LinkedIn) een preview van je post zien.
Wat kost de social media tool MeetEdgar?
Social media tool MeetEdgar kost $49,- per maand. Je kunt dan 25 social media accounts toevoegen. Binnenkort komen ze ook met Instagram en Pinterest. Heb je moeite met een account opzetten? Dan krijg je daar hulp bij en bieden ze je een telefoongesprek aan om jouw social media strategie te bespreken. Dus ja, het is niet heel goedkoop moet ik eerlijk zeggen, maar het werkt wel heel prettig. Sinds kort hebben ze ook ‘Eddie’. Dan betaal je je slechts 19 dollar per maand. Je kan dan 3 social media accounts toevoegen en maximaal 4 categorieën gebruiken.
Je kunt nu zelf MeetEdgar dertig dagen uitproberen. Niet tevreden? Dan krijg je het geld terug. Verder hebben ze een leuke blog met veel informatie, een gratis e-boek over hoe je fantastische posts en blogs kunt schrijven en, niet onbelangrijk, een fijne helpdesk waar je met medewerkers kunt chatten (Engelstalig). Ze reageren altijd erg snel en zijn heel behulpzaam.
Ik bied geen social media diensten meer aan, maar als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf . Neem contact op voor meer info.