Social media contentkalender | Zo houd je goed overzicht van jouw social media posts

Social media contentkalender | Zo houd je goed overzicht van jouw social media posts

UPDATE JULI 2023: ik bied geen social media diensten meer aan en dit blog wordt niet meer bijgewerkt. Informatie kan dus verouderd zijn en niet meer kloppen. Als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf. Neem contact op voor meer info.

Of je nou voor voor jezelf een goed overzicht van jouw social media posts wilt houden of voor klanten. Met een social media contentkalender zit je goed! Zo vergeet je nooit meer wanneer je welke post hebt ingepland. Daarnaast werkt een contentkalender heel prettig omdat je zo ook vooruit kunt werken. Content batchen, waarbij je bijvoorbeeld in 2 uur tijd voor een maand aan social media posts inplant. Op die manier hoef je voor die maand niet meer te bedenken waar je nu eens over zal posten wanneer je even geen inspiratie hebt.

Een social media contentkalender – wat is dat?

Een social media contentkalender is niets meer en niets minder dan een Excel-bestand met data, tijdstippen en onderwerpen van jouw social media posts. Wanneer je alles in zo’n kalender zet kan je precies bijhouden wanneer je wat gepost hebt en gaat posten. Superhandig dus! De contentkalender die ik gebruik komt van Hubspot af. Hieronder zie je het voorblad (dat ik zelf bijna nooit gebruikt) dat een goed overzicht geeft van hoe jouw maand eruit komt te zien. Je geeft elk thema (daarover meer verderop in dit artikel) een kleur zodat je precies weet wanneer je over welk thema post. Verder bestaat dit bestand uit tabbladen per social media kanaal.

Social media content kalender van Hubspot

Waarom een social media kalender

Eigenlijk al uitgelegd hierboven maar een social media kalender gebruik je dus om voor jezelf (en voor je klanten) overzicht te houden. Je weet op deze manier precies wanneer je welke content hebt ingepland, op welk tijdstip, wat de boodschap is en welk foto of link je erbij zet. Daarnaast kan je dus ook mooi vooruit werken. Stel dat je besluit met een content kalender te gaan werken en je wilt een maand vooruit plannen, startend in oktober. Dan ga je begin september jouw content batchen en schrijf je alles voor de maand oktober. Dit zet je allemaal in de content kalender. Werk je met een social media tool als Later, dan zet je vervolgens alles hierin. Post je liever alles handmatig, zet dan voor elke post een herinnering in je agenda. Is het tijd om te posten, dan pak je de kalender erbij, kopieer je de tekst en zoek je de juiste foto erbij. Op deze manier zit je dus nooit zonder content of inspiratie.

social media content kalender hubspot

Werken met contentthema’s en subthema’s

Om nog beter overzicht te krijgen in jouw social media content is het aan te raden om te werken met thema’s en subthema’s. Kies bijvoorbeeld 3 of 4 onderwerpen uit waar jij graag over wilt posten. Onder deze thema’s hang je dan weer een aantal subthema’s. Mijn thema’s zijn ‘social media’, ‘online zichtbaarheid’, ‘locatie-onafhankelijk werken’ en ‘ondernemen’. Elke maand verdeel ik deze thema’s over de weken en dagen. Zo weet ik precies waar mijn content van die week of maand over gaat. Dit helpt ontzettend goed bij het creëren van een rode draad in jouw social media content. Daarnaast zit ook je bijna nooit meer zonder inspiratie over wat te posten.

Ik bied geen social media diensten meer aan, maar als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf . Neem contact op voor meer info.