11 sep Hashtags Instagram | Hoe zit dat nou precies?
UPDATE JULI 2023: ik bied geen social media diensten meer aan en dit blog wordt niet meer bijgewerkt. Informatie kan dus verouderd zijn en niet meer kloppen. Als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf. Neem contact op voor meer info.
Je ziet ze (bijna) bij elke Instagram post: hashtags. Maar waarom gebruiken we hashtags, welke Instagram hashtags gebruik je en op wat voor manier? In dit artikel leg ik het aan je uit. Aan bod komt o.a. het Instagram hashtagonderzoek, hashtags groeperen en hoeveel hashtags je kunt gebruiken per post. Veel leesplezier!
Waarom Instagram hashtags
Je gebruikt hashtags om (beter) gevonden te worden op Instagram. Hashtags worden namelijk in Instagram gebruikt om te zoeken op bepaalde onderwerpen, branches, merken etc. Voor heel grote accounts met veel volgers is het toevoegen van hashtags niet (meer) nodig, maar als kleine ondernemer of MKB bedrijf wil je zeker wel gevonden worden op Instagram. In dat geval is het dus van belang hashtags te gebruiken die voor jouw bedrijf van toepassing zijn. Hashtags als #geluk #liefde #groei zijn te algemeen. Richt je daarom op specifieke hashtags die met jou en jouw bedrijf te maken hebben. Dat doe je aan de hand van een goed hashtag onderzoek.
Instagram hashtag onderzoek
Heb je nu werkelijk geen idee welke hashtags je moet gebruiken en doe je bij elke post maar wat? Tijd om een Instagram hashtag onderzoek te doen! In de foto hieronder zie je dat ik zoek op #onlinezichtbaarheid en daar hangen nu 6.849 foto’s onder. Ik probeer alleen hashtags te gebruiken met minder dan 250.000/500.000 foto’s, met uitschieters naar 1 miljoen. Hoe meer foto’s namelijk onder een hashtag hangen, hoe groter de kans is dat jouw foto ondersneeuwt in alle andere foto’s die onder deze hashtag hangen. Kijk dus goed naar het aantal foto’s onder een hashtag voordat je deze gaat gebruiken.
Wanneer je hashtags zoekt via Instagram op jouw telefoon, krijg je ook vaak gerelateerde hashtags te zien, zoals op de foto hieronder. Ook van die hashtags kun je weer onderzoeken of die relevant zijn voor jouw bedrijf. Het is ook heel belangrijk om te bekijken wat voor foto’s onder een hashtag hangen. Geef jij trainingen en workshops en wil je #training gaan gebruiken dan zul je zien dat daar, naast dat er al 91 miljoen (!) foto’s onderhangen, vooral foto’s onder hangen van sporttrainingen. Niet relevant voor jou dus wanneer je een training over spreken voor een groep geeft bijvoorbeeld. Let hier dus op bij het gebruik van hashtags.
Hashtags Instagram groeperen
Nadat je een Instagram hashtag onderzoek hebt gedaan voor jouw bedrijf, ga je deze groeperen. Zo heb ik zelf bijvoorbeeld een groep voor social media, een groep voor vrijheid (locatie-onafhankelijk werken), een groep voor ondernemen etc. Je wilt namelijk liever niet bij elke post dezelfde hashtags gebruiken. Wissel de Instagram hashtags dus af. Wanneer je werkt met tools als Later of Preppr kan je de hashtags in groepen opslaan zodat je bij elke post de juiste groep kunt invoegen. Post je alles handmatig, zet dan je hashtags in de notities op je telefoon zodat je het snel kunt kopiëren. Ga dus na welke hashtag groepen jij kunt aanmaken en wissel dit dan af bij elke post. Vaak plaats ik zelf mijn belangrijkste hashtags wel bij elke post.
Hoeveel hashtags op Instagram gebruiken?
Je kunt maximaal 30 hashtags per post gebruiken. Sommigen zeggen dat je ze alle 30 moet benutten want 30 hashtags betekent 30 keer kans om gevonden te worden en ik ben het daar mee eens. Weer anderen zeggen dat je er minimaal 10 moet gebruiken en dat 30 hashtags te spammerig overkomt. Ik denk dat dit aan jouzelf is. Waar voel jij je goed bij? Ik plaats er altijd minimaal 10 en als het kan gebruik ik ze alle 30. Daarbij gebruik ik sowieso hashtags die voor mij belangrijk zijn zoals #socialmediauitbesteden en #onlinezichtbaarheid. Die zet ik bijna onder elke post. De rest van de hashtags wissel ik af, afhankelijk van waar de post verder nog over gaat en wat voor foto ik plaats.
Hashtags in de caption of in een reactie
Ook hier zijn de meningen over verdeeld. Je kunt alle hashtags onder jouw caption zetten met een aantal witregels ertussen. Ga je 30 hashtags gebruiken dan is het mooier om bijvoorbeeld de belangrijkste hashtags in de caption te zetten en de overige hashtags in een eerste reactie. Ook hier is het aan jou wat jij zelf mooier vindt en je kunt testen wat beter ‘scoort’. Post eens 2 weken posts met de hashtags in de caption en de 2 weken daarna zet je het grootste deel in de eerste reactie. Kan je hier conclusies uittrekken? Doe dus vooral wat voor jou goed voelt en wat voor jou werkt en laat je niet gek maken door alle meningen hierover!
Ik bied geen social media diensten meer aan, maar als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf . Neem contact op voor meer info.