Ken je ideale klant

Template in roze in groen met foto van Marijn

Ken je ideale klant

Ken je ideale klant! Bij nagenoeg elke training die ik de afgelopen 5,5 jaar gevolgd heb kwam dit aan bod: wie is je doelgroep, maak persona’s etc. Heb ik altijd veel moeite mee gehad en nog heb ik nog steeds.

Het ging in sommige trainingen ook echt ver:
๐Ÿ‘‰๐Ÿป mijn klant heet Mieke (of welke naam dan ook)
๐Ÿ‘‰๐Ÿป ze drinkt liever thee dan koffie
๐Ÿ‘‰๐Ÿป is getrouwd en heeft 2 kinderen
๐Ÿ‘‰๐Ÿป enzovoort

Heb jij dit ook zo gedetailleerd voor jezelf op papier staan?
Ik dus niet. Wel heb ik mijn website enigszins zo ingericht dat het, denk ik, vooral vrouwen aantrekt (kleuren roze en groen) en heb ik op de home page staan met wat voor ondernemers ik graag samenwerk.

Maar meestal gaat het mij om de eerste kennismaking, het gesprek, de klik, het gevoel dat ik bij een ondernemer heb en zij bij mij. Zo sprak ik vorige week een heel leuke ondernemer, coach voor creatieve ondernemers.

Qua taken kwamen we er tijdens het gesprek achter dat ik er geen hell yes gevoel van kreeg, maar we hadden wel een leuke klik. Dus mocht er in haar team plek vrijkomen voor taken die ik wel leuk vind (meer de technische dingen), dan komt ze bij me terug!

Met al mijn klanten heb ik een prettige samenwerking. Ze zijn heel verschillend (seniorenzorg, goudsmid, diverse coaches op allerlei vlakken, iemand die alles weet van ademen en ijsbaden (de enige man!) een HR & Trello expert, een schrijfster, een sieradenontwerpster, een orofaciaal therapeut, iemand die webshops laat groeien, een kleurontwerper voor vastgoed).

Wat ze allemaal gemeen hebben? Het zijn stuk voor stuk superleuke mensen (en bijna allemaal vrouwen) om mee te werken! En ze hebben allemaal passie voor wat ze doen. Met de meesten werk ik al meer dan een paar jaar. Dat zegt ook wel wat.

Dus als jij in je persona hebt staan dat ze graag thee drinkt, maar je hebt een tof gesprek met iemand en ze drinkt koffie? Who cares! ๐Ÿคช Als je maar blij wordt van wat je voor hem/haar gaat doen en je een klikt hebt. Anders wordt de samenwerking sowieso niks.

Heb jij je doelgroep goed voor ogen? Of zie je een verband tussen de klanten waar je nu mee werkt?

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.