27 aug De opzet van een goede webinar funnel
Start jij binnenkort met het geven van webinars of masterclasses? Zorg dan voor een goede opzet van een webinar funnel. Een fijne combinatie van tools voor je webinar zijn WebinarGeek en MailBlue (affiliate link). Je webinar maak je aan in WebinarGeek, net als het registratieformulier. Ook kan je de e-mails voorafgaand aan het webinar via WebinarGeek laten sturen, maar je kunt ze ook vanuit MailBlue versturen.
Een voorbeeld van een goede webinar funnel opzet is:
Maak een goede landingspagina
Schrijf een aantrekkelijke en duidelijke kop zodat je doelgroep direct leest waar je webinar overgaat. Met een subheadline geef je nog wat meer informatie en benoem ook de belangrijkste resultaten na het volgen van jouw webinar. Sluit af met een duidelijke registratieknop zodat mensen zich aanmelden voor je webinar.
Aanmeldformulier voor je webinar
Dit formulier maak je in WebinarGeek of in MailBlue, mocht je je webinar via Zoom geven. In dit formulier vraag je iemands mailadres en voornaam en kan je mensen de optie geven om zich ook op jouw nieuwsbrief in te schrijven.
Bevestigingspagina voor je webinar
Als je een aanmeldformulier via WebinarGeek maakt verschijnt er automatisch een bedankpagina na aanmelding. Kies je een formulier in MailBlue, dan maak je jouw eigen bedankpagina aan op je website. Op deze bedanktpagina kan je ook weer waarde bieden. Geef een tip, leidt ze naar een interessant blog of je social media account(s) of doe een laagdrempelig aanbod.
E-mails voorafgaand aan het webinar
Wanneer ik een webinar funnel voor klanten bouw, of dat nou is via Zoom of via WebinarGeek, volg ik altijd een vast stramien. Als eerste krijgt iedereen een bevestigingsmail met daarin nog een keer informatie over het webinar, de datum en het tijdstip en eventueel vast de link naar het webinar. Ook vraag ik mensen het webinar vast in hun agenda te zetten zodat ze het niet vergeten. Mocht je al je e-mails via WebinarGeek laten lopen, dan staat daar automatisch al alle info van je webinar in (datum, tijdstip en link).
Dan verstuur ik 1 dag van tevoren nog een mail met als onderwerp ‘Mijn webinar is morgen’ met nog een keer de laatste informatie. Een uur voor het webinar gaat dan de laatste e-mail eruit met ‘We starten zo!’
E-mails na het webinar
Ook na het webinar stuur je nog verschillende e-mails. Als eerste een e-mail om te bedanken dat mensen bij het webinar waren + een replay van het webinar. Via WebinarGeek kan je deze replay sturen naar mensen die er niet bij waren of mensen die tot 50% of 70% hebben gekeken. Je kunt er ook voor kiezen iedereen de replay te sturen. In de mail van de replay vermeld je meestal ook nog een keer het aanbod dat je in je webinar hebt gedaan met daarbij de datum waarop deze actie afloopt.
De tweede mail na het webinar stuur je een dag erna met nog een keer de voordelen van jouw product/dienst, benadruk je nog een keer de oplossing en creëer je bijvoorbeeld urgentie door te werken met een tijdelijke aanbieding of korting.
In de derde mail na het webinar, meestal is dit de laatste dag waarop de aanbieding die je hebt gedaan in je webinar afloopt, nog een herinnering dat de actie na vandaag afloopt en dat mensen de laatste kans hebben om gebruik te maken van je aanbod.
Geef ook in al je mails de optie om contact met je op te nemen door bijvoorbeeld mensen via Calendly (een online kalender tool) een afspraak met je te laten inplannen.
Wil je meer weten over het maken van een goede webinar funnel? Of wil je het liever niet zelf doen maar het aan mij overlaten? Neem dan contact met me op.