17 jul Social media inzetten voor jouw bedrijf – zo doe je dat!
UPDATE JULI 2023: ik bied geen social media diensten meer aan en dit blog wordt niet meer bijgewerkt. Informatie kan dus verouderd zijn en niet meer kloppen. Als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf. Neem contact op voor meer info.
Social media inzetten voor jouw bedrijf, doe je dat al, een klein beetje of nog helemaal niet? Misschien weet je niet goed hoe je dit doet, waar je op moet letten, op welk kanaal etc. Heel logische vragen! In dit artikel bespreek ik drie social media kanalen, hoe je social media inzet voor jouw bedrijf wanneer je dat nu nog niet doet en waar je op dient te letten. Je kunt daarna direct aan de slag!
Waarom social media inzetten voor jouw bedrijf
Social media is al een tijd niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Voor jou als ondernemer dus ook niet! Je wilt (online) zichtbaar zijn voor jouw publiek, laten zien wat jij te bieden hebt qua product of dienst, een oplossing bieden voor het probleem van jouw doelklant en een gezicht geven aan jouw bedrijf. Mensen werken namelijk graag met mensen! Hoe meer jij van jezelf laat zien, hoe beter mensen jou leren kennen. Wanneer ze dan zoeken naar de dienst of het product dat jij aanbiedt, zullen ze eerder geneigd zijn bij jou aan te kloppen omdat ze het gevoel hebben dat ze jou kennen. Dan heb je dus de gunfactor en jouw online zichtbaarheid heeft daaraan bijgewerkt.
Interactie, interactie, interactie!
Het belangrijkste bij social media is misschien wel interactie! Zodra je begint met posten op social media, zorg er dan voor dat je de interactie met jouw volgers aan gaat. Wordt er gereageerd op jouw post? Like dan deze reactie en reageer daarop. Ga in gesprek met de mensen die de moeite nemen te reageren op jouw bericht. Zo bouw je namelijk een band op. En laat hier niet uren of een dag overheen gaan. Het mooiste is wanneer je binnen 3 uur reageert op een reactie van iemand. Reageer zelf ook actief op posts van anderen, laat zien dat je interesse in hen hebt. Het heet niet voor niets sociale media, het is niet alleen maar nemen maar ook geven.
Instagram – booming business
Instagram is mijn favoriete kanaal en ook het kanaal waar ik het meest op actief ben. Heb je nog geen Instagram account maar is jouw doelgroep hier wel te vinden? Maak dan vandaag nog een Instagram Business account aan! Met een business account heb je namelijk inzicht in de statistieken (vanaf 100 volgers), kan je zien wie de doelgroep is die jou volgt, waar ze vandaan komen, welke leeftijd ze hebben, wanneer ze online zijn en hoe je qua bereik en posts gepresteerd hebt ten opzichte van de week daarvoor. Daarnaast kan je in jouw business account ook een mailadres en telefoonnummer kwijt zodat mensen direct via Instagram contact met je kunnen opnemen. In jouw feed post je foto’s en filmpjes van maximaal 1 minuut. Zorg dat dit niet alleen maar sales posts zijn, maar kies ervoor echt waardevolle content te publiceren waar jouw doelgroep echt wat aan heeft. Kijk ook wie jij leuk vindt om te volgen. Wie inspireert jou, wie vind jij een mooie feed hebben, wie vind je gewoon ontzettend leuk om te volgen. Heb je een webshop? Installeer dan Instagram Shopping zodat je jouw producten kunt taggen in jouw posts en stories.
Instagram stories
Waar voorheen posts in een feed belangrijker waren dan Instagram stories zie je nu een switch. Instagram stelt stories nu boven een foto in een feed. Belangrijk dus om ook de starten met Instagram stories! Een Instagram story is maximaal 15 seconden per story en verdwijnt na 24 uur van je feed, tenzij je de story opslaat in je Highlights. In stories kan je bijvoorbeeld wat meer over je privéleven tonen zodat jouw volgers jou beter leren kennen. Dit neemt trouwens niet weg dat posts helemaal niet meer belangrijk zijn, maar een combinatie van posts en stories is een goede manier om een band op te bouwen met jouw publiek.
LinkedIn – zakelijk en formeel
Zelf gebruik ik LinkedIn nog te weinig, maar ik vind het wel een heel mooi kanaal en de laatste tijd ben ik hier meer op te vinden. LinkedIn is niet te vergelijken met Instagram en Facebook. LinkedIn is zakelijker en formeler. Je deelt op dit kanaal minder of geen informatie over jouw privéleven maar meer over je zakelijke leven. Ben je op zoek naar nieuw personeel? Dan plaats je een vacature. Ben je op zoek naar een nieuwe baan of opdracht? Dan plaats je een oproep of ga je op zoek naar mensen die doen wat jij ook graag wilt doen. Ga een connectie met ze aan, vraag aan ze of ze tips of advies hebben. Wanneer je veel mensen in jouw netwerk hebt, is de kans groot dat daar iemand tussen zit die tips voor je heeft. Daarnaast deel je op LinkedIn jouw expertise en gaat het om zakelijk netwerken. Heb je advies nodig? Vraag het aan collega’s in dezelfde branche en geef ook zelf advies. Vergeleken met andere kanalen ziet LinkedIn er misschien wel wat saaier uit, maar de laatste tijd zijn er veel leuke nieuwe features bijgekomen.
Facebook – verliest aan populariteit onder met name jongeren
Je ziet dat Facebook minder populair wordt en dat Instagram aan populariteit toeneemt. Met name jongeren gaan massaal van Facebook af. Zelf heb ik ook sinds kort mijn zakelijke Facebookpagina dicht gezet. Ik haalde daar geen voldoening uit en het voelde meer als ‘ik moet op alle kanalen actief zijn’. Dit wil niet zeggen dat Facebook voor jouw bedrijf niet goed kan worden ingezet natuurlijk, maar wanneer je als ondernemer net begint met een zakelijke Facebookpagina is het heel moeilijk om organisch volgers te krijgen. Facebook wil namelijk graag dat je investeert in advertenties. Dan gaan ineens deuren voor je open en zal je zien dat jouw bereik toeneemt. Ga je dus met Facebook beginnen, dan is het wellicht een goed idee om je te verdiepen in Facebook advertenties of je laat iemand anders dit voor jou doen. Wat je verder zoal op Facebook kunt delen? Denk aan nieuwe blogs, artikelen die te maken hebben met jouw branche, reviews van klanten. Jouw publiek op Facebook is anders dan jouw publiek op LinkedIn bijvoorbeeld. Je kunt wel hetzelfde onderwerp qua post gebruiken op alle kanalen, maar met een andere insteek, andere foto en in andere woorden.
Social media inzetten op overige kanalen
Naast Instagram, Facebook en LinkedIn heb je ook nog Pinterest dat steeds populairder wordt. Ideaal voor mensen met een blog of webshop. Maak je graag filmpjes en hou je van vloggen? Maak dan een kanaal aan op YouTube en zorg dat je daar volgers krijgt. En laten we Twitter niet vergeten, waar ook nog steeds redelijk wat mensen gebruik van maken. Maar persoonlijk denk ik dat dit kanaal alleen nut heeft wanneer je tot de 50 tweets per week stuurt. Tweets blijven maar beperkt op jouw feed staan en aangezien er zoveel tweets per dag worden gestuurd, is de kans groot dat jouw tweets niet worden opgemerkt wanneer je maar 3x per week een tweet stuurt. Maar goed, ik ben geen expert in Twitter, Pinterest en YouTube, dus wanneer je met deze kanalen aan de slag wilt, verdiep je hier dan in of zoek iemand die dit voor jou doet!
Het magazine op de foto is van The Social Brand. Het social media magazine van Nederland met tips over social media, over content creatie, ondernemerschap en nog veel meer! Het notitieboekje is van Green Story. Zij verkopen uitwisbare whiteboard notitieboekjes en die kan je zelf samenstellen. Dit zijn trouwens geen affiliate links maar twee producten waar ik blij mee ben!
Ik bied geen social media diensten meer aan, maar als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf . Neem contact op voor meer info.