Social media tools | Welke tools gebruik ik voor het inplannen van social media

UPDATE JULI 2023: ik bied geen social media diensten meer aan en dit blog wordt niet meer bijgewerkt. Informatie kan dus verouderd zijn en niet meer kloppen. Als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf.  Neem contact op voor meer info.

Social media tools, ze komen in zoveel soorten en maten! Maar waarom zou je zo’n inplan tool gebruiken? En welke gebruik je voor welk kanaal? En wat levert het je precies op? In dit artikel ga ik hier dieper op in. Doordat ik al meer dan 2 jaar diverse social media accounts van ondernemers en mezelf beheer, heb ik veel tools geprobeerd en werk ik nu ook met verschillende tools voor het inplannen van social media. Lees hieronder over welke tools beschikbaar zijn en welke ik gebruik!

Waarom social media tools gebruiken

Wanneer je net zoals ik veel verschillende social media accounts beheert is het een goed idee om het inplannen van de posts door een social media tool te laten doen. Ook wanneer je alleen je eigen social media accounts beheert als ondernemer zijnde is een tool een goed idee. Doordat je het inplant kan je een aantal weken vooruit werken. Hierdoor hoef je in de weken daarna geen content meer te creëren. Dit scheelt tijd en energie! Voor mijn klanten gebruik ik ook diverse tools en plan ik meestal 2 weken vooruit, tenzij ze zo veel foto’s hebben dat ik wel tot een maand vooruit kan plannen. Vaak overleg ik dit wel met mijn klanten omdat een aantal van hen ook graag nog spontaan wat wil posten.

Welke social media tools zijn er allemaal en voor welk kanaal gebruik je welke tool?

Er zijn ontzettend veel social media tools. Alleen al voor Instagram heb je er tientallen. Zo heb je o.a. Later, Preppr, Planoly, Preview, Iconosquare, Tailwind en nog veel meer. Later is ook te gebruiken voor Facebook, Pinterest en Twitter en Tailwind kan je ook voor Pinterest inzetten. Voor Facebook gebruik ik liever geen tool en plan ik het via Facebook zelf in. Je kunt ook Buffer of Hootsuite gebruiken zoals veel ondernemers doen. Deze twee tools hebben een gratis versie, ideaal voor kleine ondernemers!

Werk je voor een groot bedrijf dan kan je o.a. MeetEdgar, SmarterQueue, Coosto of Planable gebruiken. Deze laatste tools zijn ook ideaal voor LinkedIn. Zelf gebruik ik sinds eind mei de tool Publbox voor LinkedIn. Dit is een redelijk nieuwe tool die ik gekocht heb bij AppSumo. Voor een life time abonnement en voor 30 social media accounts betaalde ik slechts rond de 42 euro. Nu is het (nog) geen top tool, maar ik kan wel LinkedIn berichten voor mezelf en voor klanten plannen. Je kunt het ook gebruiken voor Facebook en Instagram maar voor Instagram werkt het nog niet ideaal. Zo is automatisch posten nog niet beschikbaar en dat is voor mij wel echt een must aangezien ik 9 Instagram accounts beheer!

Welke tools ik gebruik en waarom

Voor Instagram werk ik op dit moment voor 1 klant met Preppr. Hier schreef ik vorig jaar al een blog over. Superfijne (betaalde) tool met een Nederlandse klantenservice. Bij Preppr kan je groepen hashtags opslaan, een eerste reactie inplannen en een preview van de feed zien. Allemaal heel handig! Een abonnement bij Preppr begint al bij 9 euro voor 1 Instagram account wanneer je maandelijks betaalt. De andere Instagram tool die ik voor zowel voor klanten als voor mezelf gebruik is Later. Zoals ik hierboven al schrijf, gebruik ik Publbox voor LinkedIn. Ik kocht Publbox omdat er veel social media accounts aan gekoppeld kunnen worden en het heeft daarnaast nog veel meer leuke features. Maar tot nu is voor mij alleen LinkedIn handig om met deze social media tool in te plannen. En zoals eerder ook al gezegd, Facebook plan ik met Facebook zelf, ideaal!

De keuze is enorm dus kijk vooral naar waar jij behoefte aan hebt, hoeveel social accounts je wilt koppelen aan deze tool, of je met een team gaat werken of niet en of je bijvoorbeeld goedkeuring wilt krijgen voordat iets gepost wordt.

Welke tool is nou het beste?

Hier kan ik geen antwoord op geven. Zoals ik hier boven zeg, kijk naar wat het beste bij jou en jouw bedrijf past. Gaat het alleen om jouw eigen accounts? Kies dan Later voor Instagram (gratis!) en plan Facebook via Facebook in. Wil je het overzichtelijk houden en zowel Instagram, Facebook en LinkedIn met dezelfde tool inplannen? Dan kies je voor Buffer of Hootsuite. Werk je voor een groot bedrijf dan zijn alle bovenstaande opties mogelijk, maar dan wel de betaalde versies. Dan kan je meerdere social media accounts koppelen, statistieken in zien en heb je toegang tot meer features dan bij de gratis accounts. Mijn advies is om, voor je een keuze maakt, een aantal tools te proberen. Zoals ik al zei hebben de meeste Instagram tools een gratis versie en anders hebben ze sowieso een termijn van 2 of 4 weken waarbij je de social media tool gratis kunt proberen. Handig!

Ik hoop dat dit artikel je wat meer inzicht heeft gegeven in de verschillende tools die je kunt gebruiken om jouw social media mee in te plannen. Omdat het er zoveel zijn kan je soms door de bomen het bos niet meer zien en dat snap ik. Kies er 1 uit, probeer deze een tijdje. Bevalt het niet, dan probeer je een andere. Dat is de enige manier om uit te vinden welke jij prettig vindt. Succes!

Ik bied geen social media diensten meer aan, maar als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf . Neem contact op voor meer info.