Virtual assistant inhuren? 5 tips voor het vinden van een VA

Marijn Driesen online support

Virtual assistant inhuren? 5 tips voor het vinden van een VA

Is een virtual assistant inhuren de oplossing voor jou? Als ondernemer ben je druk, ren je van hot naar her, gaat de telefoon constant en stromen e-mails binnen. Voer je sales gesprekken en oh ja, je ‘moet’ ook nog tijd vrij maken om te werken aan jouw online zichtbaarheid. Waar haal je die tijd vandaan! Een virtual assistant inhuren misschien? Dan kan zij of hij die telefoon opnemen, e-mails beantwoorden en zorgen dat je zichtbaar bent op jouw social mediakanalen.

Virtueel assistent tarieven – wat is jouw budget?

Bedenk van tevoren goed wat jouw budget is en hoeveel uur je wilt uitbesteden. Gemiddeld vraagt een virtueel assistent in Nederland tussen de €40,- en €65,- per uur, exclusief btw. De meesten werken met een los uurtarief en hebben daarnaast strippenkaarten. Hoe meer strippen je koopt, hoe goedkoper het uurtarief wordt.

Wat wil je uitbesteden aan een virtual assistant

Bekijk ook wat je zou willen uitbesteden. Is dit één onderdeel, bijvoorbeeld óf je administratie, óf e-mail- en agendabeheer óf je social media (hier versta ik ook nieuwsbrieven en blogs onder)? Of wil je meer taken uitbesteden? Naar mijn mening kan je beter meerdere virtueel assistenten inhuren voor meerdere taken, dan één VA voor alle taken. Want vaak krijg je dan iemand die van alles een beetje weet en nergens écht in uitblinkt. Heb je inzichtelijk wat je wilt uitbesteden? En weet je ook of je daar één of meerdere VA’s voor nodig hebt? Dan ga je op zoek!

Maar ja, hoe vind je nou een virtueel assistent? Ik geef je 5 tips, so here we go!

1. Gebruik social media voor het vinden van een VA

Virtueel assistent nodig? Tegenwoordig zitten (bijna) alle VA’s op social media, dus grote kans dat je daar een virtueel assistent voor jouw bedrijf vindt! Plaats een oproep op LinkedIn, Facebook en/of Instagram. Vermeld in je oproep duidelijk wat je precies zoekt, welke taken, voor hoeveel uur ongeveer en eventueel een budget. Je krijgt geheid heel veel reacties (hoe fijn zou het zijn als je nou al een VA had om al deze reacties te filteren voor je!). Kies er meerdere uit waar je bijvoorbeeld een kort telefoongesprek mee inplant om te kijken of er een klik is tussen jullie. Na deze eerste ronde kies je vervolgens jouw top 3 of 4 waar je een langer gesprek mee plant (face-to-face of via Skype). Op basis van die gesprekken maak je jouw keuze.

2. Google voor het vinden van een virtueel assistent

Typ in Google ‘virtual assistant inhuren’ en je krijgt tig resultaten. Niet alleen van virtueel assistenten, maar ook van diverse platformen waar je VA’s kan vinden (zie punt 3). Kijk naar de VA’s die op de eerste pagina staan: wat bieden zij aan qua diensten, wat is hun budget, hoe werken zij met iemand samen, hebben ze testimonials. Beslis aan de hand van wat je hier leest met welke virtual assistants jij een gesprek wilt aangaan.

3. Speciale platformen voor het vinden van virtual assistants

Tegenwoordig heb je ook diverse platformen voor het vinden van virtual assistants. In de VA Visvijver van Wieteke en VA Business Academy zijn steengoede VA’s te vinden.

4. Virtual assistant inhuren? Zet je eigen netwerk in!

Jij als ondernemer hebt vast een heel groot netwerk waar je gebruik van kan maken. Oud-collega’s, andere ondernemers, klanten, vrienden, familie. Vraag eens aan hen of zij een virtueel assistent kennen, of misschien werken zij al met een virtueel assistent die ontzettend goed is. Zo ben ik ook aan meerdere klanten gekomen, door mond-tot-mond reclame. Betere reclame is er niet!

5. Plaats een vacature

Wil je het iets officiëler doen? Plaats dan een vacature op je website met uitgebreid alle informatie. Persoonlijk vind ik dat wel iets te ‘loondienst-achtig’ maar dat is mijn mening. Plaats wel vervolgens alsnog een bericht op social media en verwijs daarin naar de vacature op je website.

[vc_separator type=’normal’ position=’center’ color=’548C82′ thickness=” up=” down=”]

In 2017 begon ik als VA voor o.a. social media, maar ondertussen help ik je als Funnel Expert met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf. Neem contact op voor meer info.