
20 aug Hoe vaak posten op social media is genoeg?
UPDATE JULI 2023: ik bied geen social media diensten meer aan en dit blog wordt niet meer bijgewerkt. Informatie kan dus verouderd zijn en niet meer kloppen. Als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf. Neem contact op voor meer info.
Hoe vaak posten op social media is genoeg? Dat is een vraag die ondernemers vaak aan mij stellen. Eigenlijk is er niet één goed antwoord en kan je zelf bepalen of je vaak wilt posten of niet. Het is wel zo dat hoe vaker jij post, hoe beter dat is voor jouw online zichtbaarheid, hoe beter mensen jou leren kennen en hoe groter jouw expert status wordt. In dit artikel besteed ik aandacht aan de frequentie van het posten op Instagram, LinkedIn en Facebook.
Hoe vaak posten op Instagram
Wanneer je als ondernemer net begint met social media inzetten, kan het nogal overweldigend zijn en zie je misschien door de bomen het bos niet meer. Want hoe vaak posten op social media is genoeg? Toen ik begon met mijn zakelijke Instagram account heb ik een periode dagelijks gepost, maar daar ben ik al snel mee gestopt. Wanneer je dagelijks post ben je wel goed zichtbaar, heel actief (daar houdt Instagram van) en blijf je on top of mind bij mensen. Maar de kans is ook groot dat je aan het posten bent om het posten. De content die je post moet toegevoegde waarde hebben, content waar mensen echt wat aan hebben, iets wat hun pijn of probleem oplost. Begin met opschrijven waar je over zou kunnen posten en start bijvoorbeeld met 3 of 4 keer per week. Zo blijf je wel zichtbaar, bouw je een band op met jouw volgers en kan je genoeg waardevolle content delen zonder dat het te veel wordt. Heb je het idee dat je meer goede waardevolle content hebt om te publiceren? Doe dat dan vooral, maar hou het wel bij 1 post per dag.
Frequentie posten op LinkedIn
LinkedIn kan je niet vergelijken met Instagram. Niet qua content en niet qua frequentie en op bepaalde dagen is het op LinkedIn beter posten dan op andere dagen. Het bedrijf Coosto onderzocht de beste dagen en tijdstippen om te posten op social media. Heel handig dus voor wanneer je net gaat beginnen met social media voor jouw bedrijf en je leidraad nodig hebt. Op de maandag is nooit zo’n goede dag. Mensen komen dan na het weekend terug op kantoor, zijn druk met het wegwerken en van e-mails en hebben misschien vergaderingen. Op vrijdag zou ik zelf ook niet posten, tenzij het in de ochtend is. Voor mij zelf zijn de beste dagen dinsdag t/m donderdag tussen 10.00u-11.00u of in de avond. Uit onderzoek van Coosto is gebleken dat de beste tijd om te posten om 13.00u is, donderdag de dag met de meeste interactie is en qua uren 09.00 uur de meeste interactie geeft. Neem dit zeker niet 1 op 1 over, maar kijk wat voor jouw bedrijf geldt. Probeer bijvoorbeeld 2-4 weken op vaste dagen en tijdstippen te posten en na deze periode 2-4 weken andere dagen en tijden. Bekijk daarna of je hier een conclusie uit kunt trekken.
Posten op Facebook
Net als bij LinkedIn geldt voor Facebook ook dat posts op bepaalde dagen het beter doen. Volgens Coosto zijn dit dinsdag, woensdag en donderdag en de beste tijd rond 15.00u. De dag met de meeste interactie is volgens Coostoo de woensdag en de tijd met de meeste interactie 18.00u. Net als bij LinkedIn geldt hier dat je zelf dient te proberen wat bij jou past. Vind jij 1 keer per week posten genoeg? Dan is dat ook prima, al zal het dan weinig effect hebben. Persoonlijk vind ik minimaal drie keer per week posten op Facebook voldoende, maar ga niet posten omdat je per se vindt dat je online zichtbaar moet zijn. Doe het alleen wanneer je ook vindt dat je echt wat waardevols delen hebt.
Conclusie hoe vaak posten op social media
De conclusie van hoe vaak posten op social media is genoeg is dus eigenlijk hoe vaak je zelf wilt! Hoe leuk vind je het om te posten? Hoeveel content kan je bedenken? Hoe vaak wil je online zijn en bezig zijn met social media? En ga bij jezelf na op welke kanalen je actief wilt zijn. Welke kanalen vind jij leuk om mee bezig te zijn en waar is jouw doelgroep te vinden.
Ik bied geen social media diensten meer aan, maar als Funnel Expert help je graag met funnels in MailBlue (bekijk hier mijn MailBlue aanbod) of bij diverse technische processen binnen je bedrijf . Neem contact op voor meer info.